Hej Teddy
Er godt klar over de lokale klima forskelle i stavanger området er store. (Se bare på ben tror ikke han er helt glad lige nu med hans nye beligenhed øv for ham). Det er jo forståligt med de store bjerge at der er store forskelle. Men syntes faktisk det er mere imponerende at man i et fladt land kan have så stor forskel på så kort afstand. Her lige en lille sjov en . Himmelbjerget ligger meget tæt på Ry. Sidste år midt i januar til først i marts arbejde vi og en del andre håndværkere deroppe. I hele perioden havde vi i Silkeborg mere eller mindre ikke under nul grader. Mens der på Himmelbjerget var dagsfrost og sne hverdag. Ved godt du har boet i Ry. Ry har sine små forskelle også. Har en kollega derfra, som beretter om ca 5 graders forskel i de ekstreme kolde perioder. Ry er som udgangspunkt lidt koldere end Silkeborg, men ikke så koldt som de koldeste stedder jeg har skraveret på de kort jeg sender et link til.
Mens du boede i Ry vil jeg formode at du selvfølig ikke har nået rundt i alle yderpunkterne og snakket med så mange om deres oplevelse om lokalklimaet i vores område her. Mine Opserveringer her er selvfølig en lang livs erfaring og sande historier om disse steder som går igen og igen uden undtagelser. og blev så grebet af det for at se om det virkelig kunne passe at det ikke var tilfældigheder. Men må jo så indrømme at efter mange års lidenskab må konstantere en utrolig forskel på de samme punkter på kort afstand, og tro mig jeg ved presis hvor termometeret i bilen og hos de forskellige husejre skifter . den korteste er faktisk 300 m og 3-4 graders forskel i ekstrem kulde, og den slår faktisk aldrig fejl.Grunden til at Resenbro Som ikke er på højderyggen og alt på den jyskehæjderyg er koldt skylles ikke kun lavninger og højderugen men også at der er sandjord som tager kulden til sig som krystaller. Mener det var Jan fra brande der fortalte mig at når han kørte fra Esbjerg i regn typisk blev til sne når han nåde højderyggen ved Brande, sneen dækker jo så for jordstråle varme og så bliver der lige så stille koldere og koldere i ekstem kulde perioder. Det samme gælder med regn om sommeren den drypper faktisk af på højderyggen enden den når os på den anden side af højderyggen. utrolig stor betydning det lile hump har, så forståligt et stort bjerg har fler sjove klima lommer. En tømere fortalte mig engang at oppe hos din fødestavn ved droningelund kommer han hver år som spejder og der har de vist et sjovt fænomen også. kunne tit og ofte køre i fint vejr hele vejen indtil de nåde droningenlund så begyndte det at sne og fryse. Folk der boede der sagde at sådan var det altid? , måske du kan berette om det?. Har et kort i min klima afdeling på min hjemmeside lavet af peter tanev, som viser at store dele af det inderste nordjylland -inderste sjælland og inderste fyn har same klima som Silkeborg , men det er kun et kort der viser en helhed og ikke lokale klimaer. Der er faktisk ikke en vejr station i stortset hele verden jeg ikke ser hverdag, men har ikke været andre steder i norge end Oslo sommer og vinter. kender godt til norges vestkystklima men ikke de lokale steder undtagen dit kontra Bens. Vil virkelig gerne op og se hvordan det ser ud oppe hos jer, så må jo nok tage mig sammen og gøre det