Exotiska växter i Skandinavien

Til John

Avstanden heroppe er enorme John i forhold til hjemme i Danmark. Jeg er som dig dansk og er vandt med små afstande og små geografiske forhindringer.
Bare til informasjon John, så er Rogaland amt som jeg bor i nesten på størrelse med Sjælland og Fyn til sammen vel og mærket !!
Avstanden mellom Bergen og Stavanger er ca. 200 km.

Når du nævner den jyske højderyg kan jeg ikke lade være med at trække på smilebåndet. Den giver helt sikket små geografiske forskjelle lokalt i dit område men ikke noget der ligner på de forskelle vi oplever heroppe på Vestlandet indenfor kort afstand.

En dag som i dag er der pluss 1 grad her i Sandnes mens der i Sirdalen godt 30 minutter herfra er - 7 grader! Deroppe sner det nettopp nå mens solen titter frem her i Sandnes. Her snakker vi om 30 minutters afstand i bil!!!

Men John, Danmark er altså ganske fladt i forhold til Norge og Golfstrømmen kommer heller i så nært det danske land som heroppe desværre. I tillæg er der langt flere fjorde heroppe som skære sig langt ind i landet og fjordene medbringer om vinteren ofte varm og mild luft på grund af vandets højere temperatur i forhold til luftens.

Jeg har langstrækte fjelde på over 500 meter inden for 1 km afstand fra hvor jeg bor og der er vel og mærket små heroppe i forhold til mange andre pladser. Den Jyske højderyg er nærmest at regne som et lille sandkorn i en gymnastiksal i denne sammenhæng.

Det jeg prøver at få dig til at forstå er at der er enormt forskelle heroppe klimatisk især om vinteren men også om sommeren på grund af fjeldene, golfstrømmen og fjordene påvirkning. Disse forskelle har man bare ikke hjemme i Danmark selvom du måske havde ønsket dig det John. Det betyder naturligvis at der er små klimatiske forskelle mellem landsdelen i Danmark i forhold til landsdelene i Norge, Sverige og andre store lande.

Prøv at søge lidt på klimaforsjelle mellem Bergen og Stavanger, da vil ud opdage at der er betydelige forskelle på nedbør især men også på temperaturer om vinteren. Brug met.no, storm.no og yr.no som alle er gode klimasider på hver sin måde.

John du er hjertelig velkommen til at komme herop og besøge mig på Vassøy. Jeg bor kun ca. 9 timers bil/færge rejse fra dig. Så kan du med selvsyn opleve forskellen på vinteren hos dig og hos mig. Du er sikkert også velkommen til at rejse videre til Tony og opleve vinteren i Bergen som er ret så forskellig fra den jeg har på Vassøy (jeg bor sølle 50 meter fra fjorden!!).

mvh.
Teddy

Inlägg i den här diskussionstråden: