Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Til John
Som svar till: Svar: Til Teddy ()

Hej John

John jeg vil bare lige nævne det, jeg har faktisk boet i dit område i flere år, er dansk så jeg kender det danske klima ganske godt i tillegg til at jeg kender det norske bedre og bedre da jeg nu har boet heroppe i over 7 år. Med andre ord, jeg har ganske gode empiriske erfaringer når det gælder forskellen mellem Danmark og Norge!

Generelt om klima: Da jeg boede i Ry og kom og færdedes over hele Silkeborg området var der slet ikke tvivl om at vinteren er koldere nede hos dig end der hvor jeg kommer fra (Hjørring. Der er nok lidt flere solskinstimer i Nordjylland om sommeren end i resten af Jylland men det er ofte koldere der end hos dig i ØstJylland og dem i Midtjylland på grund af vinden.

Vi trenger ikke diskutere dette mere, men vi kan vel konkludere med at vi egentlig er enige om at klimaforskellene heroppe er større end i Danmark hvilket er logisk med tanke på at Norge er mqange gange større end Danmark.

Forskelle i det lokale klima: I mit område er der enorm forskel mellom Stavanger (fastlandet) og så Vassøy og de andre øer som ligger i skærgården til Stavanger. Der er 8 minutters afstand med hurtigbåd mellem Stavanger centrum og Vassøy. Hjemme i Danmark kan man vel på sin vis sammenligne det som samme forskel mellem Svendborg og Fejø.
Det er en enorm fordel at bo langs vandet om vinteren, jeg har 50 meter ned til det varme fjordvand som nettop nu ligger på 5-6 C. Mit største problem er normalt nedbør om vinteren i form af regn men slet ikke i de mængder som de oplever i Bergens området.
Der er slet ingen tvivl om at du i dit område oplever forskelle, selvføælgelig gør du da det. Det jeg bare reagere på er at du vil fremstille det som samme forskel som vi oplever heroppe i Stavanger området. Heroppe er der op til 2 måneders forskel på hvornår det begynder at fryse og forskellene i temperaturene er enorme. Det er ikke unormalt at der er plus grader på Vassøy eller Stavanger mens det fryser 10-15 minus grader eller mere i Sirdalen. Du synes måske 30 minutter i bil er langt, det er nok min fejl da jeg ikke har skrevet det klart nok. I Danmark går vejene mere eller mindre i næsten luftlinje mellem punkt A og B. Sådan kan man ikke bygge veje i Norge på grund af sten og fjeld. Vejen op til Sirdalen er bygget efter geografien men lad mig side det sådan at afstanden i luftlinie ikke er mer end 10-12 km.

Har du nogensinde været i Norge om vinteren? De fleste danskere som rejser til Norge om vinteren rejser jo efter sneen så de må rejse til kolde skisportssteder på Østlandet, Sørlandet eller her på Vestlandet. Men holder du dig langs den smalle tange langs kysten af vestlandet vil du blive overrasket over det milde vinterklima. Mange pladser ser man slet ikke sne om vinteren i dette område. John der går direkte færge fra Hirtshals til Stavanger og videre til Bergen. Det er rederiet Fjord line som betjener denne rute. Men det er en ekstrem flot tur at køre fra Kristiansand til Stavanger og videre til Bergen. Det tager 4 timer i bil fra Kristiansand til Stavanger og videre fra Stavanger til Bergen tager det ca. 5 timer i bil, altså tilsammen 9 timer som vel og mærket er en kort køretur i Norge :) Vælger du at rejse til Kristiansand går der direkte rute med Color line dertil fra Hirtshals.

mvh.
Teddy

Inlägg i den här diskussionstråden: