Hej Teddy
Mht til cordyline så er den en plante som tit kan vise sig senere at har taget skade. Jeg havde en kæmpe en engang som stod ude i - 9 10 graders frost en vinter. Den stod flot hele vinteren, men da foråret kom blev den som smør øv øv.
Men håber for dig det går. Men cordelyne kan gå til under andre forhold end ekstrem kulde. fugt-frost-tø-frost er heller igge godt til den. I england sker det også med fugt-frost-tø-frost, men ikke nær så ofte som hos os. Tø perioden er meget længere der. Men tro mig de kan have store problemer med den der ovre også.
orkney øerne har faktisk mindre problemer end feks. Harwich trods nordeliger beliggenhed. Frost er en sjældenhed og regnmængden er faktisk mindre end cornwall og devon. Men stormen er ødelæggende. Selv om du ikke har de store frostgrader hos dig Teddy har du garenteret flere frost dage end de britiske øer?, spec. når kulden skubes ned fra de norske fjælde?. Har selv haft cordeline der har klaret en del kulde uden problemer for året efter at gå til i meget mildere vejr?. Men glæder mig til at høre om din efter denne vinter. Men vær opmærksom på den kan gå til i selv mildere vintere. Men i det store hele har jeg jo nok udlevet min tid med cordelyne forsøg, og vil nok helst have noget mere stabilt der ikke skal starte på ny for tit. Har været sjovt så længe det varede, så næste gang jeg køber en bliver det en der står ude til ca 1 dec og kommer i jorden igen ca midt sidst marts. Det er den nemlig god til, kan tåle at få røderne cutten uden den tager skade, starter bare igen til foråret når den bliver plantet .
John