Hej Teddy
Fra plus 1 til -7 på 30 min kørsel syntes jeg er langt at køre. Her hos mig kan vi køre mellem 5 og 10 min i bil og så har vi den samme forskel, og det er kun med den flade højderyg. Resenbro ligger 3 km fra mig og den nat jeg havde -11 havde de -17,5, og det er aldrig omvendt. Men mange tror jo klimaet er ens i midtjylland/østjylland. Når man siger stavanger så er klimaet jo heller ikke ens. Så ud fra det du skriver kan jeg forstå man skal køre længere for at det forandre sig hos dig end hos mig?. Ved godt du er fra nordjylland som efter min vudering er mere ensartet klimamæssig pga. det er fladt?.Min nabo er fra als og har boet half half her og på als. Han beretter om lidt koldere vintere her i silkeborg, Men betydelig varmere længere tørre og stabilere sommer her i silkeborg. Det er til at forstå da der er langt imellem als og silkeborg. Men at en lille højderug som ikke kan ses betyder så meget på 5-10 min kørsel, er svært og forstå for nogle der ikke er opvokset/bor her. Jeg kan meget nemmere sætte mig ind i de store bjerge oppe hos jer har betydning, for det er jo til at se med det blåtte øje. Disse Kolde steder der ligger blot 5-10 min kørsel herfra har typisk nattefrost af og til 1 md før os og 1 md efter os. altså 2 md længere om året end her hvor jeg bor. Så sommerblomster er faktisk en meget kort fornøjelse for dem der bor disse steder. Bølling sø ligger i Kragelund 10 min fra mig, der har de været nede på -18 grader i vinter og frugttræer kan de godt glemme alt om, forårsfrosten tager blomsterne. Alt det skyldes den ubetydlige højderyg som man ikke kan se med det blåtte øje, men som du bestemt ikke skal træke på smilebåndet af, men tage ganske alvorlig, for det gør de som bor der. De ved nemlig godt at det vi her ved mig og hos dig kan få til at gro det kan de ikke. Alt dette sker på 5-10 min her-)
Teddy kan det ikke lade sig gøre at sejle helt op til stavanger.
John