Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Bästa Klimatet I Sverige - Falsterbonäset vs.Limhamn i Malmö

Ja,

Det är onekligen utmanande att ha det klimatet, ganska typiskt för norden förutom kanske rena maritima som västra norge eller mer kontinentala som östra finland, det verkar som det kan skifta mellan nord-syd, väst-öst året runt, vad kan man kalla sånt klimat.. eklektiskt? Växterna ska ibland kunna klara svala regniga somrar men också hårda vintrar, sen kan vårvinter vädret vara förödande även om växten annars vore härdig, har också nu funderat på om inte tex trachysarna är just mer kontinentala och går ur sin vila för lätt om det skulle vara en sån vår.. vet ej, men tänkte att kanske har trachysarna klarat sej bra i bulgarien mest pga av att det är kontinentalklimat, men det kan också vara härdigare individer eller både och?

Det som nog är mest irriterande om man ska ha exoter är just isvintrarna som vill bara redera allt det härliga, utan de så hade det varit rena paradiset nästan haha. Undrar själv ibland vad man hade försökt sig på i tex medelhavsklimat med någon minusgrad ibland?

Jag postade detta också för att det är intressant att se skillnaden mellan just falsterbo och innerstad malmö, läste nånstans här om fikonen som frös ner i falsterbo men att de i malmö var kvar efter nån vinter och om det var mildare i malmö. Ser ut som att ingen större skillnad med de siffrorna, bara ca 3 grader kallare i falsterbo 11-12 vintern, dessa var sent i februari. Kan vara olika sorter, mer skyddat mikroklimat i malmö, sen om det är limhamn så är det nästan i havet :)

Såg att det hade blivit lite rörigt när jag hade postat siffrorna så jag fixar det lite.

__________________1987___ 2009-10___ 2010-11___ 2011-12

Falsterbo___________ -20.2___ -10.7_____ -12.7_____ -13.2
Malmö C__________________ -10.9_____ -12.7_____ -8.9
Köpenhamn K________-18____ -13.4_____ - 12.1 _____-11.5
Malmö S____________-22____ -20.5_____ -23.3______ -16.7

Inlägg i den här diskussionstråden: