Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Klimatkätteriet
Som svar till: Klimatkätteriet ()

Jag försöker hålla mig sunt skeptisk till det här med global uppvärmning. Som jag tidigare skrivit om för något år sedan så förefaller det som om det var lika varmt i Sverige från ca 1880 till 1939 som det är nu. Minimitemperaturerna verkar faktiskt lägre nu till och med. Dock så är ju det här landet inte hela jorden så det hela kan ju vara lokalt kan man tycka. Men så läste jag ett inlägg på forumet Growing on the Edge efter förra vintern där man tog upp att det varit en riktigt svår vinter i El Paso, Texas. Där visade insändaren ett diagram över temperaturen från 1900 fram till nu.
Detta diagram är mycket likt det för Sverige. Från 1900 fram till 1940-talets början så var det nästan bara milda vintrar. Sedan blev det nästan bara kalla vintrar fram till slutet av 1970-talet där temperaturen började stiga igen. Under 2000-talet har temperaturen återigen hamnat under snittet precis som hänt här de senaste åren. Det kan ju faktiskt vara så att mönstret gäller hela Nordamerika. Vem vet. I vilket fall som helst så finns inget som helst som tyder på någon uppvärmning där heller utan temperaturen går upp och ner med några decenniers mellanrum.

Inlägg i den här diskussionstråden: