Jag har bett om ursäkt och tycker att det borde vara bra nu.Felförståelserna haglar.Tydligen lätt att trampa en exotodlare på tårna.Kan tänka mig hur ett homo känner sig som kommer ut från garderoben.Jag har ingenting emot vintertäckning. ser det som en självklarhet att skydda växterna,därför förvarar jag dem frostfritt..Det går visst att odla alla växter i Sverige om man vill.hänger bara på skyddet.Släng upp nån miljard och bygg en stor kupol över tomten och gör ett tempererat tropiklandskap. Men som jag tidigare sagt ser jag det som vinterförvaring och kallar det inte friland och fungerande trädgård.Det är en sommarplantering.Men det är ju mina tankar och de spelar ju ingen roll.Det handlar ju om tycke och smak.Jag har tidigare i livet övervintrat många exoter utomhus som är bra mkt känsligare än palmer under många år på alla tänkbara sätt om man räknar in fågelfrösläktingar.På seriös zonknäckning är jag nybörjare men försöker härda plantor att klara sig genom vintern med dränerade planteringar, naturlig marktäckning och genom att utsätta dem för mkt värme sommartid och succesivt kallare väder vintertid.Har bara vedartade växter och perenner på friland.Har tröttnat på fula skydd och därför valt att ta in de mer exotiska.Förlåt, förlåt alla exotodlare om ni tycker att jag har hånat era "frilandsplanteringar"