Exotiska växter i Skandinavien

Svar: philodendron
Som svar till: Svar: philodendron ()

jag har inte odlat någon av dom på friland så jag kan inte säga exakt hur dom funkar men vad jag har hittat på nätet - så klarar sig Monstera deliciosa enbart i usda zon 10-11 går det neråt -2c -3c får dom skador och kan återhämta sig från vinterskador i milda usda zon 9 områden.

Tetrapanax papyrifer fryser också ner i kallt klimat men den kan däremot återhämta sig även i usda zon 7-6 vilket inte jag tror att en Monstera deliciosa klarar. enligt davesgarden tål Tetrapanax papyrifer -23c (det är kanske roten som menas). och vad jag kan läsa tål Monstera deliciosa ner till -6c. jag trycker ändå det är en viss skillnad om man bara ser till temperatur. sedan är det ju mer som spelar in exempelvis hur bra den klarar sig under sommaren och hur bra den återhämtar sig och hur länge den tål kyla. det är ju skillnad från att växa i norra florida usda 9 och usda 9 i norden.

sedan tycker jag man kan testa vad man vill och hur mycket man vill inget mig emot och man får använda sig av vilka skydda som helst och hur fula/snygga som helst det är inte min tid och pengar som går åt, och det kan nog både gå bra och dåligt. mer än frigolit skydd orkar jag inte med att ge så jag är nog rätt så begränsad måste mina frilandsplanterade växter ha växthus över sig som håller frostfritt så tar jag hellre in växten för att jag orkar inte med det.

och jag försöker också få det till att se någolunda trevligt ut på vintern, även om jag inte tycker det ser så fint ut på vintern.

så testa på så mycket ni vill både tropiska och inte tropiska växter, men jag tror inte att det går så bra med Monstera, men det kan ju va väldigt kul att testa och kanske så funkar det någon vinter även utan mycket skydd vem vet.

Inlägg i den här diskussionstråden: