Estetik i en trädgård är i hög grad en fråga om tycke & smak, där i har jag inga åsikter.
Det är alltid intressant att ta del av hur andra tänker, det förklarar deras ”tema & varför” deras trädgårdar ser ut som de gör.
Själv har jag resonerat enligt följande med min ”exotiska trädgård/have”:
- Jag har exotism som genomgående plan/tema i min trädgård, vilket jag hela tiden försöker arbeta mig mot detta mål (som hela tiden flyttar sig mot Will Giles/Mark Everson hållet :-).
- Primärt är för den varma delen av året som jag har min trädgård/have, det är då jag är i den och använder den samma.
- Under den mörka årstiden ser jag i princip aldrig trädgården i dagsljus Måndag – Fredag, då jag åker tidigt till mitt arbete och kommer hem när det är mörkt.
- Under vinter-helgerna har jag en tolerans, det räcker att den är acceptabel.
Orsaken är att flera banankvarter, trädormbunks dito, >10-talet Trachycarpus av olika art + många andra kul saker blir, hur man än vänder på det, lite speciella installationer under vinterns kallaste månader…
- Jag försöker att placera ”vinterinstallationerna” så att olika vintergröna arter av bambu, lager, ilex, magnolior etc. döljer dem.
Alternativt använder jag vassmattor eller gröna presenningar som tar bort frikolit känslans som dock kan vara helt rätt en vinter med snö!
För min del är det ok att min oas dör under 6 månader och återuppstår i sin fulla prakt.
Jag experimenterar år från år och övervintrar med olika metoder både ute och inne för att se hur barriärer kan brytas, utan respekt för vad som är möjligt eller omöjligt.
Man kan säga att mitt övergripande exot-mål helgar alla medel… det är resultatet som räknas.
> Ge gärna era synpunkter, det är säkert fler som tycker det är intressant att ta del av hur andra resonerar, eller hur de använder sin oas under vintern?