Den slutliga utmaningen för den ambitiöse extremodlaren är helt klart att få en tilltalande trädgård året runt. Valet av stil och trädgårdens placering gör sedan målet olika svårt att nå. Här har förstås ni som bor kustnära i Skåne fördel, men när det gäller t.ex. Monstera och andra USDA 9-10 växter så blir fördelen mer till olika grader av helvete för växten. Jag menar att skyddet måste bli så omfattande i Skåne som i Västergötland att den enda skillnaden i slutändan är mängden el som krävs. Apopå el har jag ett vattenfall på tomten. Någongång i framtiden hoppas jag kunna få till en liten elturbin som skulle ge gratis el. Då skulle jag kunna värma upp ett större markområde och kanske göra ett (troligtvis fult) mini-eden.
Annars är det bara att köra på. På 70talet trodde Alnarpsadeln att det bara gick att odla Magnolia kobus och praktmagnolia i Sverige, nu vet de och vi bättre. Årets krukväxt i trädgården detta år är Aspidistra elatior. På pappret är den i princip härdig i zon 1 så chansen att det ska gå är stor. Var och köpte en Monstera igår också...
God Jul!