Jag håller inte med om att exotodling mest handlar om "sommarträdgårdar och vinterförvaring". Det beror naturligtvis delvis på var i landet man bor. Visst, jag skyddar min Musa basjoo i en frigolitlåda. Likaså är mina Trachycarpus insvepta med vinterväv under ett par månaders tid. Jag har även skyddat några av mina Yucca mot nederbörd. I övrigt är mina växter i stort sett oskyddade. Grenarna på mina stenekar (Quercus ilex) är kraftigt nertyngda av snön, likaså på min korkek. Mina bambu (av ett flertal arter) likaså – vissa har rentav lagt sig mot marken. Mina Eucalyptus har bara lätt marktäckning runt stammarna. Mina Prunus lusitanica har ett lika frodigt bladverk som vanligt under snön på grenarna. Bladen på min Trochodendron aralioides rullar ihop sig när det är kallt men ser annars ut som vanligt.
Jag anser att en trädgård bör vara intressant även på vintern. Det ska inte bara vara en massa vinterskyddade växter i vinterväv eller i frigolitboxar. Sedan kan det naturligtvis vara värt att skydda vissa spektakulära arter extra.