Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Är det för sent....Var köpa palmer?

Jag skrev det nog tidigare i tråden - eller så var det i en annan - att det finns fina exemplar på närmare håll. Om ni är två från samma område så skulle ni ju kunna ta en bil och ett släp och ta en vårutflykt till Ystad plantskola.
De har iaf tidigare haft T. Fortunei med stammar på upp till 120 cm. Jag köpte en för ett par år sedan, och den hade då en stam på ca 100 cm och kostade 2400. Jag vet inte hur mycket priserna eventuellt har gått upp nu, men då fanns det ingen jag kände till i Sverige som kunde konkurrera med den kvaliteten och de storlekarna till de priserna.

De har en anställd där (Florens) som tar hem palmerna från sitt hemland Spanien.
Jag och två killar från Göteborg åkte ner tillsammans, och vi är alla nöjda med våra köp fortfarande.

När det gäller gemensamt inköp av palmer nästa år så tackar jag för erbjudandet, men jag får hålla igen lite på sånt nu. Mycket föräldraledighet är underbart på alla sätt, men det ger inga stora överskott i kassan...:)

Jag har själv dragit upp några trachysar från frön (fyra år sedan), men nu har jag bara en kvar efter att ha gett bort de andra. Jag vinterförvarar krukan under en Rhododendron, och den brukar få lite brunt på bladen men annars inget. Funderar på att frilandsplantera den nästa vår. Den har börjat få lite stam, men det är också det lilla.

/Pelle

Inlägg i den här diskussionstråden: