Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Är det för sent att plantera???

Ren kogödsel, det låter som ett citat från en känd odlare ganska nära Landvetter? Samme person odlar det mesta känsligt i ren sand. Jag tycker du ska vänta med att plantera. Bananerna behöver etablera sig ordentligt över en sommar, och palmerna kan du lika gärna vänta med eftersom det ändå snart är dags att skydda dem. Som Michael skriver går det hyfsat att övervintra Musa basjoo inomhus. Man kan få problem med spinnkvalster vilket du kan bekämpa med provado plus (lilla burken) eller dagliga duschar. Eventuellt hämmar provado pinnar spinnen något. Jag tycker skillnaden verkar vara marginell med tanke på priset. När du sätter ut palmerna plantera dem i väldränerad jord/sand/grus, gödsla med flytande blåkorn eller Blomstra eller fulkör med urin (det sista man gör innan man går och lägger sig). Det genomsläggliga jorden kan medföra att du får vattna ofta sommartid. Plantera i vindskyddat varmt läge med så lite tjäle som möjligt, dvs vid en husvägg om möjligt omgiven av vintergröna växter eller tät häck. Helt rätt som du skriver att planterna är känsligare när de är små, men desto större bedrift om du lyckas! Apropå nojja tror jag de flesta på forumet har någon slags drift vad gäller växter som de har svårt att definiera förutom att det inkluderar en stor del av deras dagliga tankeverksamhet.

Inlägg i den här diskussionstråden: