Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Är det för sent att plantera???

som jag skrev innan på ett annat forum till dig . så är alla dessa palmer enligt mig för små för att vara på friland . både Butia och Jubea växer långsamt och är känsliga när det kommer till vår vinter . dvs fryser dom kommer dom förlora mer blad än vad dom orkar få på en sommar och senare dö . även med skydd kommer dom här två att få skador och passar bättre att ha i kruka . därför behövs figolit och leca skydd till dessa . och dom måste stå varmt och soligt och skyddat i väldränerad jord och kan klara neråt -12c -15c ( etablerade ex i bra jord och en stam på ca 50-100cm ) . jag har övervintrat känsligare än dessa ( dadelpalm,kanriedadelpalm) i zon 1-2 med frigolitskydd . och ha klarat nästan alla blad lägst -18c dock skador än . men då var dom större än 10cm 20cm . den butian i köpenhams botaniska är inget att hurra för .

Trachycarpus arterna är också för små än ,,men desto tåligare mot kyla här än dom andra och växer bra under vår sommar här . jag hade krukodlat dom och sedan planterat ut dom med skydd på vintern även i Mölndal . dessa sen när dom är etablerade och nåt en ålder i ett bra läge kan klara sig utan skydd om vintern är snäll . jag har haft väderkvarnspalm som klarat -10c -15c utan skydd i zon 1-2 . ska du plantera ut dom så ge dom skydd . dessa i den storleken dom är kan klara sig bäst ute .

Musa Basjoo - gäller det främst att skydda mot tjäle och vinterfukt . den får du lättast upp en storlek på och kan planteras ut tidigare . skydd iform av frigolit ,leca funkar .

Inlägg i den här diskussionstråden: