Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Är det för sent att plantera???

Joel, du har absolut en poäng i att de danska palmerna mycket väl kan vara härdigare än många andra man köper från länder längre söderut. Sedan är det också så att man inte kan dra några slutsatser av att se på två palmer planterade på två olika platser i en trädgård (frilandspalmer.dk). Jag har haft olika T. Fortunei i trädgården under några år, och några har dött medan andra har överlevt. Dessa palmer har kommit från Italien.
Varje palm är en individ och har sina egna växtegenskaper. Det kan räcka med att plantera en palm ett par meter från den första platsen så kan den må bättre eller sämre. Jag har provat.

Idag har jag två stora T. Fortunei på en plats i trädgården som är långt ifrån den mest idealiska, men det är där jag kan ha dem. De lever och mår utmärkt. Den ena - italienaren - har blommat tre år i rad. Den fick inget skydd alls förra vintern (som var jämförbar med en mer normal vinter i Århus där frilandspalmer håller hus), och inte heller några skador.
Den andra, som är från Spanien, hade lite mindre rotboll och växte knappt alls de första två åren, men i år har den börjat producera fler blad. Ingen blomning på den ännu. Men inte heller några vinterskador.

Du ska givetvis göra som du känner, men om jag skulle börja med palmer nu så hade jag testat någon planta från frilandspalmer.dk PLUS att jag hade köpt en rejäl palm. Storleken gör också att de har mer kraft lagrade för att återhämta sig efter vintrarna.

När det gäller europalms.be så verkar det som att man måste beställa en pall med fyra palmer åt gången. Iaf var det så tidigare. Jag har ingen erfarenhet av dem.
Däremot vet jag många som beställt från palmeperpaket.de och blivit väldigt nöjda. Lite dyrare, dock.

Det ska bli intressant att följa era palmäventyr här på forumet.

Pelle

Inlägg i den här diskussionstråden: