En sak som förmodligen kan begränsa tillväxten hos något äldre stenekar är ifall de producerar mycket ekollon, vilket troligen tar på krafterna. Det bestäms dels av hur mycket honblommor de producerar och dels i vilken utsträckning de blir pollinerade. Ensamma stenekar brukar bara producera ett fåtal ekollon även om de blommar rikligt.
Jag har ju tidigare skrivit om att bladen flera av mina stenekar har blivit angripna av någon sjukdom som gör att träden fäller bladen i förtid, ofta redan efter ett år. Det begränsar tydligt tillväxten. Det yttrar sig i form av bruna fläckar på bladen. Jag vet inte vad som orsakar det, men jag tror att det är en svampsjukdom. Alternativt kan det möjligen istället bero på insektsangrepp. Jag noterade det faktiskt först på stenekar i Kew Gardens där samtliga exemplar tycks vara angripna, även om de verkar klara det ganska bra. Mina stenekar hade det inte från början, men senare har det visat sig även på dem, först på ett exemplar, sedan på flera andra. Det tycks variera från år till år men även mellan olika exemplar. Vissa exemplar är svårt angripna medan andra knappt berörs alls. De exemplar som inte angrips är också mer snabbväxande, men det beror nog inte bara på angreppen. Jag har inte noterat några bladangrepp på stenekarna i Köpenhamn och inte heller på steneken i Lunds botaniska trädgård. Kanske ökar risken om flera stenekar växer i närheten av varandra. Kanske beror det istället på jorden som stenekarna växer i. Jorden är mer kalkrik i Lund och Köpenhamn än i Ängelholm.