Även i år skänker jag bort ekollon från stenek. I år handlar det dock främst om ekollon från min näst största stenek. Min största stenek har knappt några ekollon i år. Främsta anledningen är att jag inte pollinerade den i år. Jag hade visserligen bestämt mig för att inte pollinera den i år. Sedan fick jag ändå tag på lämpligt pollen och tänkte ändå pollinera trädet, men då hade trädet redan blommat över. Blomningen var annars normal. Det är intressant att se vilken stor skillnad det gör om man hjälper till med pollineringen.
Min näst största stenek står tyvärr inklämt mellan andra träd. Jag brukar dessutom beskära det ibland för att det inte ska sluka Araucarian intill. Steneken är lika gammal som min största stenek och klarade vintrarna 2010 och 2011 utan problem samtidigt som andra stenekar dog. Jag upptäckte senare att den faktiskt hade fått en liten stamskada nära marken av kylan, men det syns inga spår av det idag.
Jag tycker egentligen att den här steneken har vackrare blad än min största stenek. I varje fall är de mer typiska för stenekar. Den stora nackdelen med det här trädet är att ekollonen är mindre och mognar senare. Det är mycket möjligt att ekollonen hade blivit större i ett varmare klimat. Min erfarenhet är att de kan gro ändå, men fröplantorna blir mindre och behöver kanske mer omsorg i början. Det fungerar troligen inte lika bra att så dem direkt på friland.
Det intressanta är att jag inte pollinerade det här trädet heller. Ändå är det fullt av ekollon. Det har uppenbarligen blivit pollinerat av mina andra stenekar. Min största stenek brukar däremot blomma före mina andra stenekar och har därför svårt att bli pollinerat av dem.
Om ni är intresserade så skicka ett email till min emailadress som ni hittar längst ner på webbsidan.