Det finns gott om exempel på växter som växer bättre när de har god tillgång till vatten (än vad de har i sitt naturliga område, många medelhavsväxter inkluderat). Jag tror definitivt att så är fallet för stenek med.
Växter från torra klimat har evolutionärt tränats för att klara vattenbrist, inte för att optimera tillväxt. När de får bättre tillgång till vatten så kan de släppa sina "begränsningar". Man kan ju även se detta på palmer, som exempelvis kanariepalm. Det finns exemplar med större krona (fler blad = snabbare bladproduktion) i London än vad man hittar i de soliga och torra delarna av Spanien. Samma gäller även för Chamaerops humilis. Även växter som nödvändigtvis inte är från lika torra områden växer bättre med ännu bättre vattentillgång, t.ex.Trachycarpus fortunei.
Med ovan sagt så kräver det ändå att antalet frostdagar, lägsta temperatur samt medelmin inte är för lågt. Då kan givetvis en stor vattentillgång påverka härdigheten negativt.
Men tillbaka till stenekar. Det finns säkerligen en gräns (inte allt för långt norr om Skåne) där medelmax och solinstrålning blir för låg under oktober och då kommer det inte heller vara möjligt att växa fram bladen som kommer från nya skott i september. Alltså de hinner inte mogna fram helt och då kommer de också skadas vid frost. Kombinerar man detta med en tidigare frost och även lägre mintemperaturer så kan säkerligen upp till halva tillväxten per år gå förlorad, då all tillväxt kommer begränsas till ett tillfälle per år.
Jag får göra ett besök till Lunds botaniska, det var många år sedan jag var där sist!