Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Ekollon från stenek 2025

Jag har inte gjort något mer än att planterat direkt i marken som små plantor (2019). Ingen vidare koll på jorden, men ganska lerig jord (lerig morän, åkermark klass 10). Den största plantan planterade jag på ett ganska skuggigt ställe där det mer eller mindre alltid är fuktigt i marken. De gör två tillväxt-"stötar" varje år, först i maj och sedan i september. Ja de måste ha blommat för det fanns ett fåtal små ekollon i juli/augusti på två av dem, men dessa försvann, finns inte kvar nu. Vet inte om det finns några djur som gillar dem?
Jag kan tillägga att de som växte några år i kruka först och sedan planterades är inte alls lika stora.

För den ena plantan kan jag återge en ungefärlig höjd varje år eftersom jag har bilder och den växer mot ett staket som jag vet hur högt det är, utveckling av ungefärlig total höjd:

2018-12 (bilder på ekollon som grott).
2019-09-21: 20 cm
2020-09-29: 60-70 cm
2021-08-20: ca 1 m
2022-10-09: ca 1,7 m
2023-09-26: ca 2,6 m
2024-10-26: ca 3,2 m
2025-12 (nu): ca 3,9 m

Alltså 7 år från första roten till nästan 4 meter, jag vet inte om det är snabbt eller inte för stenekar, men kul att se utvecklingen.
Sedan vet jag inte hur mycket genetiskt ekar ärver med förökning via frö, vill man ha helt identiska egenskaper är det bäst att föröka vegetativt. Det finns nog en viss variation genetiskt när det gäller tillväxthastighet även hos "barnen", om jag får gissa. :)

Inlägg i den här diskussionstråden: