Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Skov og eksotiske planter på Færøerne

Tja, der er jo så mange ting ,der slår de forskellige planter ihjel. Fx kolde vintrer, eller den mere langvarige: kølige somre.
Jeg arbejder en del med yucca og mange af de stammedannende kan klare vores kolde vintre, men vokser ikke nok om sommeren og dør langsomt. Det problem forsøger vi så at løse ved hybridisering men det er en anden snak.

I nyeste nummer af Dansk Botanisk Forenings blad er der en fin artikel om misteltenen. Der står at dens udbredelses nordpå bestemmes af sommertemperaturen i kombination med længden af vækstperioden, og har som forudsætning at den gennemsnitlige vintertemperatur ikke er under minus 5C. Dettte betyder at den i det lidt mildere UK trives ved en gennemsnitlig sommer temperatur på 16C mens den i Norge/Sverige kræver 17C og i det vinterkolde Rusland kræver den en gennemsnitlig sommertemperatur på 18C.

Der er altså mange faktorer i spil når vi taler om hvorvidt en plante er hårdfør nok til at gro hos os...

MHT Nothofagus. Det er nogle år siden men jeg husker at nogle spirede med det samme og resten foråret efter af forskellige arter. Det gik som sagt fint med dem ind til jeg flyttede til Sejs. Nu har jeg en ret storbladet art der vokser som en staude og to former af antarctica der trives som alm træer.

Martin

Inlägg i den här diskussionstråden: