Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Skov og eksotiske planter på Færøerne

Hej Martin

Det er utrolig interessant hvad der kan lade sig gøre på Færøerne pga. manglen på sommervarme og milde vintre. Her ville jeg gerne lave eksperimenter fordi hårdførhed blandt palmer i særdeleshed opbygges gennem en lang varm sommer. Så kan en trachycarpus ikke klare en varm færøsk vinter på 3-4 grader, må det til dels være fordi sommeren ikke er varm nok.

Jeg var selv ved og sende en større ladning trachycarpus derop for nogle år siden der skulle bruges til og undersøge opnået vækst og deraf følgende hårdførhed eller mangel på samme om vinteren. Projektet løb desværre ud i sandet da finanskrisen ramte i 2008.
På en Rejse til Island for 5 år siden så jeg også skov af nåletræer på isolerede og læfyldte steder hvor øens størrelse giver varmere somre i indlandet. I Reykjavik findes mange mindre løvtræer der midt i juni kun lige var sprunget ud. Islændinge klager dog over de mange træer som efterhånden findes mange steder fordi de giver en klaustrofobisk fornemmelse for et folk der er vant til og kunne se langt...

Inlägg i den här diskussionstråden: