Exotiska växter i Skandinavien

Skov og eksotiske planter på Færøerne *LINK*

Tog til Færøerne i september. Troede jeg kom til det kolde Nordatlanten men fik for en flybillet til 3.000 kr. mit livs største planteoplevelse.

Hold fast på hat og briller - her kommer en del af de eksotiske stedsegrønne træer og buske jeg stødte på i Tórshavn- og Klakvikområderne i løbet af få dage. Vel at mærke i store og flotte eksemplarer:
Fuchsia magellanica med stammer ses allevegne og indtil 4 meter høje Hebe!, Griselinia der er populær som hæk, mandshøje Chiliotrichum diffusum der selvsår sig, Araucaria, blomstrende Embothrium i træstørrelse med modne frø, flere arter Olearia, stedsegrønne Nothofagus der stikker op over hustagene i byerne, Lomatia ferruginea som ligner noget fra troperne, Drimys winterii, Phyllocladus alpina!, stedsegrønne Pseudopanax, Brachyglottis, Escallonia, Leucadendron, Prostanthera cuneata med den vidunderlige duft af ceder, meterhøje Hoheria, Ozothamnus ledifolius, Eucalyptus gunni, Austrocedrus chilensis, Eucryphia, Rhododendron rex med mega-blade, Cupressus macrocarpa i fin størrelse og saxegothaea conspiqua.

Desuden så jeg store Gunnera og små selvsåede ditto samt en fire meter høj Chusquea culou. Mange steder blomstrede Crocosmia (montbretia) overdådigt og flere forskellige liljevækster jeg ikke kender navnene på stortrivedes.

Jeg blev overrasket over at der ikke findes noget på nettet om de spændende skove og eksotiske træer og buske.
Men det kommer der nu. Jeg er idag ganske småt startet på en hjemmeside om emnet. Se linket.
Jeg lægger meget mere på i løbet af vinterhalvåret - En afdeling om skovene og en afdeling om de eksotiske træer og buske med mange billeder.

Inlägg i den här diskussionstråden: