Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Eucalyptus
Som svar till: Svar: Eucalyptus ()

Hej Per-Otto

Jeg har et bor der på dansk hedder en hollænder. Eller bare brug et sneglebor 5-20cm i diameter. Jeg har et hårdt lerlag fra ca. 40-80 cm under terræn. Det gennembore jeg til ca. 1,2m hvorved rødderne kan komme ned i den lune og beskyttede jord under laget - altid 8-9 grader varm hele året!!!!. Rødderne udgør vel halvdelen af planterne - men giver vi dem også halvdelen af opmærksomheden - nej vel.
Jordbunden er langt mere varieret end mikroklimaet over jorden, hvilket folk har en tendens til at glemme. Jeg skal ikke lægge skjul på at den største hemmelighed ligger under jorden (i følge undertegnede) og de muligheder er meget sjældent udnyttet optimalt. Men jeg er jo også geolog og måske miljøskadet....hehe.
Englænderne har ofte fantastiske konstruktioner under jorden med murbrokker og meget andet. Meget af det de dyrker i England burde overhovedet ikke kunne lade sig gøre i deres klima, selv om det er mildt, men de har ofte langt mere fokus på jordbundens muligheder. Derfor afviser jeg aldrig så kategorisk muligheder i vores klima for vi er langt fra og udnytte potentialet oplever jeg ofte!

Inlägg i den här diskussionstråden: