Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Eucalyptus *PIC*

Hej Frank

Det gør mig ondt at du har mistet så mange træer, det var et kæmpe arbejde du præsterede ikke mindst på Orenæs. Havde vi ikke fået 3 hårde vintre i rap efter 12 milde kunne det have set helt anderledes ud ..
Men minderne kan ingen tage fra os. Da jeg besøgte dig var din have helt fantastisk med den enestående allé af meterhøje træer, en ældre E. globulus mm. Se også billedet af mit eget store Eucalyptustræ nedenfor hvor jeg fra udhustaget lige kunne nå op til de nederste blomster og frugter. Det var tider ..

Tak for de fine billeder og oplysningerne. Spændende at høre om det store forsøg på Orenæs selv om det gik ligesom Flemming Junkers forsøg på Overgård i 1970´erne. Hvilke arter afprøvede I? og gav det nogen erfaringer ift. frosthårdførhed, tilvækst og andet?

Jeg har ikke selv prøvet med masse-udplantninger. Efter at have snakket med skovfogedenken på Overgård fik jeg kolde tæer. Det er kun blevet til småskalaforsøg i haven. Men, efterhånden har jeg vel afprøvet godt 20 forskellige arter og sorter. For tiden har jeg 26 planter i haven fordelt på 14 forskellige arter og sorter. Desuden står der et lille restlager i drivhuset inkl. nye frøplanter fra frø af E. coccifera jeg samlede på toppen af Mt. Wellington på Tasmanien i foråret.

Inlägg i den här diskussionstråden: