Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Pawlonia tomentosa og Eucalyptus *LINK* *PIC*

Hej Martin

Tak for hilsen :-)

Nej, der er ingenting tilbage af eucalyptustræer fra de sidste 10 år :-(...

Hverken herhjem eller andre steder, hvor jeg plantede dem inkl. Fanø og resten af Danmark. Igennem Skov og Naturstyrelsen dyrkede og plantede jeg i 2009 4 forskellige Eucalyptusarter på Lolland/Falster hos Lars Wilhjelm fra Orenæs Gods. Sammen med dem har jeg mistet omkring 500 træer indenfor de sidste 10 år.

Fra 13.08.2009

Fra 13.08.2009

E. camphora og globulus har deres maks. grænse ved omkring - 10 grader. Så det du skriver passer fint og er helt normalt, også at de andre ikke fejler noget.

Jeg håber, at du har "masseudplantninger" af eucalyptus på din grund og ikke kun enkelte træer?!

Det er uden tvivl Eucalyptus archeri (alpine form af gunnii) blandt ca. 20 arter, der har klaret sig allerbest igennem årene og den sidste bukkede under i år, efter den voldsomme frostindbrud i februar. Archeri var også en udvalgt proveniense, ligesom E. perriniana. Men til det tidspunkt efter de første hård vintre, var der også kun skud tilbage og det er sidste krampetrækninger hos en eucalyptus.

Har man ingen udvalgte provenienser til hånden, så er E. gunnii blå form fra Milligan seeds i New Zealand et godt alternativ . I det hele set er Milligan frø fra sydøen ret hårdfør, også fra de andre arter. Ligesom E. perriniana, glaucescens, pauciflora, neglecta, parvula m.m. Dem kan jeg anbefale på det varmeste.

Godt Nytår

Hilsen Frank

Inlägg i den här diskussionstråden: