Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Eucalyptus
Som svar till: Svar: Eucalyptus ()

Min erfaring etter snart tre vintrer er at Eucalyptus gunnii klarer langvarig kulde (selv barfrost uten snø) uten plussgrader så lenge temperaturen ikke faller under "smertegrensen" til planten. Den langvarige kulden i 2010 begynte i siste halvdel av november og fortsatte ut desember med kun et par dager med plussgrader i hele desember. Gjennomsnittstemperaturen for november var rett over null og for desember 2-3 minus. Telen i bakken stakk ganske dypt, men heldigvis falt ikke temperaturen under 9,5 minus her. Jeg tror det var avgjørende for at planten fikk minimalt med skader. Faktisk ble planten langt mer skadet den milde vinteren 2011 fra lett frost/salte vinder til tross for minus 5 som laveste temperatur den vinteren!

Det blir spennende å se hvordan det går dette året med noe strengere kulde. Men hittil så treet relativt bra ut!

Til informasjon er treet nå rundt 2,8 m men har desverre ikke vokst så mye i vidden som jeg hadde ønsket. Dårlig jordsmonn og skyggefull voksplass er sikkert noe av forklaringen...

Inlägg i den här diskussionstråden: