Exotiska växter i Skandinavien

Svar:@ Henrik Pedersen
Som svar till: Svar:@ Henrik Pedersen ()

Hej John

Godt og høre at palmen trives.
Ja klima og palmer kan vi jo diskutere i det uendelige - det er lærerigt. Dine argumenter er vigtige, fordi vi tvinges til at overveje, om vi nu kan være så sikre i vores forudsigelser. Vi har jo stadig svært ved af forudsige vejret blot 2 dage frem med sikkerhed. I bund og grund giver jeg dig ret i at fremtiden ikke kan forudsiges. Men modsat tidligere tiders dommedagsprofeter, så har vi idag videnskabeligt belæg for og sige at tendensen er klar. Jf. iskerner, temperatur og CO2. Jeg har selv skrevet klima speciale om gletchere i Norge, og indrømmer gerne, at jeg nok er påvirket af arbejdet, hvor jeg har set hvor stor afsmeltningen er.

Jeg tvivler faktisk ikke på palmers fremtidige muligheder i visse dele af Norden, da vi både bliver klogere og klimaet varmere. Selvom mængden af palmer er blevet kraftigt reduceret i år - det var vel bare forventeligt. Hvis der er noget der kan bekymre mig, er det at klimaet bliver mere ustabilt, så ekstremerne bliver mere udtalte. Jeg trøster mig dog med, at de seneste 20 år er overplastret med varmerekorder og ikke kulderekorder. Det forudsagde alverdens klimaforskere for 20 år siden og de fik ret - skulle jeg mene.
Henrik

Inlägg i den här diskussionstråden: