Exotiska växter i Skandinavien

Svar: @John *LINK* *PIC*
Som svar till: Svar: @dan ()

Først og fremmest så er jeg nu ikke enig i at det ikke er sjovt at have 5-10 4 meter høje palmer i sin have og slet ikke hvis de selv er blevet så store. :)Statistisk set vil vi få færre og færre vintre som de sidste to inden for de næste 100 år. Global opvarmning vil især gøre sig gældende i vinterhalvåret og især og natten i vores del af verden. Men jeg er da fuldstændig enig i, at det optimale ville være, at de bare kunne gro og passe sig selv, men lige så længe dette ikke er muligt så gælder det vel om at prøve at komme så nær dette som overhovedet muligt? Gælder det ikke om at prøve nye arter og krydsninger af for at se, hvilke arter, der er absolut bedste til vores klima? Eller som Henrik lave en fuldstændig udvælgelse af de aller stærkeste individer og finde disse i provinser i de fjerneste dele af verden?

I mit hoved skal man altid kravle, før man kan gå.... Og husk på, at meget af den botanik vi lige nu eksperimenterer med her i norden aldrig før er afprøvet så langt mod nord, så jo der vil være nederlag, og det kan sagtens være jeg sidder om 5 år og 19 døde hørpalmer senere og er opgivende, men den glæde det vil være, hvis jeg finder bare en, der overlever vil være alle de 19 andres død vær. For hver død palme bliver vi klogere, og det især når vi har et sted som dette at dele erfaringer... :)

Inlägg i den här diskussionstråden: