Exotiska växter i Skandinavien

Svar: @dan
Som svar till: Svar: @John ()

Hej Dan
Ja man må jo gøre som man vil, og har fuld forståelse for at nogle vælger at pakke ind. Men vil efter min mening kun være en stakket frist.
Bliver jo nok ikke så sjovt når man har en 5-10 palmer på 4 meters højde i sin have.
Kan jo se dillemaet i flor og fjære , alt er pakket ind selv om de bryster sig med zone 8-9 stk.
Vi må sandsynligvis indrømme alt den slags planter muligvis er på lånt tid. Der må absolut være en grund til vi ikke har palmer som alm planter i haven, Så havde de jo stået overalt. I selv samme usda zoner i midtfrankrig slogser de ikke med indpakning osv. Kan ihvertfald huske en dansker der havde boet i midt frankrigs zone 8, hvor skuffet han var da han prøvede her i landet (Han skrev herpå nogle gange). Og der skal nok komme meget hårde vintere en de 2 kolde vi lige har haft, inden for de næste 20 År.
Men så har det jo selvfølig også været sjovt så længe det varede.
Syntes bestemt det er dejligt det er lykkes Kristian at holde liv i en trachy i et af danmarks koldeste områder, Men at pakke den ind de første par år kan jeg godtage, det gør vi med en del af vore naturlige planter. Men resten af livet som sansynligvis nok bliver nødvendig, ser jeg ikke som alm flora. Roser kan man lige give en grandgren, men en fire meters palme kræver vist lidt mere. Kunsten er vel at finde ud af om det egentlig kan gro her. At pakke ind, give varme, grave op og sætte ind i drivhuse kan vi alle gøre. Men kunsten at få dem til at gro helt naturlig hvor er den blevet af ?

Inlägg i den här diskussionstråden: