Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Fatsia japonica
Som svar till: Svar: Fatsia japonica ()

Jo jag var lite ironisk minsann. Men om man som jag tycker det är roligt att zonknäcka så måste man ju pröva. Jag kan tycka det vore kul om de som bor i gynnsammare klimat som t.ex. Skåne försökte zonknäcka i motsvarande grad och bygga upp erfarenhet om hur långt man kan sträcka sig "söderut" utifrån sitt milda klimat. I kustnära område i södra Skåne är utmanande växter trädormbunkar, olivträd (heja Pelle!), kålpalm (Cordyline), Brugmansia och Magnolia campbellii. Zon 1/2 växter är ju i princip fullt härdiga i södra Skåne och kan vara roliga att ha i trädgården men det säger nog ganska lite om genomtänkt mikroklimat eller vinterskydd. Sedan borde man ha ett kvalite begrepp också. Om jag nu övervintrar en zon 0 växt hemmavid men den ser halvdöd ut, så är det ju inte så mycket att skylta med. Men blir den stor och fin söderöver, så kan ju det vara en bedrift. Det som imponerade mest på mig i Apotekarens trädgård i Simrishamn var den enorma järneken. Den vittnar om ett bra klimat om något. Förövrigt var en gubbe där som berättat att han övervintrat en bougavilla i kruka vintern 2005/2006 utan skydd. Härligt klimat. Så skåningar, dags att spänna bågen och visa omvärlden vilka otroliga djungelväxter som går att odla i svenska södern.

Inlägg i den här diskussionstråden: