Exotiska växter i Skandinavien

Quercus franchetii *LINK* *PIC*
Som svar till: Iturraran Botanical Garden *LINK* ()

En av de arter som jag såg fram emot att se i Iturraran var Quercus franchetii. Mer information om arten finns på treesandshrubsonline.org. Det är en städsegrön ekart med vackra blad och som dessutom påstås vara mycket härdig. Tyvärr är arten än så länge ovanlig i botaniska trädgårdar och arboreta. Den påstås likna den vackra arten Q. lanata (syn. Q. leucotrichophora), som tyvärr inte är så härdig. Gemensamt för bägge arterna är att undersidorna på bladen är helt vita. Bladen hos Q. franchetii är dock kortare och inte långsmala.

Jag visste ungefär i vilken del av Iturraran som arten växte och jag hittade den relativt snabbt. Det blev lite av ett antiklimax eftersom trädet var ganska litet och inte såg ut att trivas. Egentligen var det nog inget större fel på plantan, men problemet var att den fick alldeles för lite ljus. Den skuggades fullständigt av lönnar som bredde ut sina kronor ovanför den. Jag tror knappast att det var så skuggigt när den ursprungligen planterades på platsen men lönnarna är troligen ganska snabbväxande. De skulle behöva beskäras kraftigt för att släppa ner mer ljus.



Jag antar att följande bilder visar samma planta som jag såg:
Quercus franchetii
Quercus franchetii

När jag efteråt tittade igenom bilder på nätet så insåg jag att det nog fanns andra exemplar i Iturraran som jag tyvärr inte hittade:
Quercus franchetii
Quercus franchetii
Quercus franchetii

Inlägg i den här diskussionstråden: