Exotiska växter i Skandinavien

Iturraran Botanical Garden *LINK*

I min jakt på nya botaniska upplevelser besökte jag både den 13:e och 14:e september Jardín Botánico de Iturraran (Iturrarango Lorategi Botanikoa) i spanska Baskien. Den ligger ligger 90 km öster om Bilbao, 25 km väster om San Sebastian (Donostia) eller 7,5 km inåt landet från den lilla kuststaden Zarautz, där jag också bodde. Även om det officiellt kallas för en botanisk trädgård så är arboretum en betydligt bättre benämning. Skillnaden mellan en botanisk trädgård och ett arboretum är inte alltid så skarp, men en botanisk trädgård förväntas vanligen ha ett eller flera växthus, vilket saknas i Iturraran.

Iturraran ligger i ett vackert och bergigt naturområde med många vandringsleder. Det är en mycket kuperad terräng i området med bitvis branta sluttningar. Den inhemska floran är typiskt västeuropeisk med lövfällande träd där de flesta arter är välbekanta även i Skandinavien. Klimatet är ett varmt västeuropeiskt klimat, på gränsen till subtropiskt, och årsnederbörden ligger omkring 1600 mm. Det är inte något medelhavsklimat eftersom nederbörden är ganska jämnt fördelad över året. Det relativt varma klimatet och den rika nederbörden i norra Baskien gör att växtligheten blir mycket frodig. Både tempererade och subtropiska växter trivs bra i klimatet, vilket gör det till ett närmast idealiskt klimat för ett arboretum. Arboretet började anläggas på 1980-talet, så många träd har ännu inte uppnått full storlek. Mycket av den inhemska floran finns kvar i Iturraran, vilket gör att det ändå ser ganska uppvuxet ut.

Det som framförallt lockade mig till Iturraran var att de har en stor samling av olika ekarter (Quercus), varav många är från Mexiko och Centralamerika. Även andra släkten inom bokfamiljen (Fagaceae) såsom de städsegröna släktena Castanopsis och Lithocarpus är representerade. Också lagerfamiljen (Lauraceae) är väl representerad med ett antal olika släkten. Dessutom finns det många barrväxter från varmare länder, där arter ut Podocarpusfamiljen (Podocarpaceae) är särskilt intressanta. Slutligen växer det förvånansvärt många palmarter i Iturraran, även om många av dem fortfarande är relativt små.

Eftersom jag inte har varit där tidigare behövde jag två dagar på mig för att hinna igenom alla delar av Iturraran. Den besvärliga terrängen gör att arboretet känns betydligt större än det egentligen är. Man behöver ha bra och vattentäta vandringsskor på fötterna när man går omkring i området. Det är bitvis mycket brant, särskilt när man lämnar stigarna, så man behöver verkligen skor med bra grepp. Helst skulle man behöva ha dubbar på sulorna. Även stigarna kan ibland vara ganska hala eftersom de ofta är lite leriga. Leran kommer från själva berggrunden, som tycks bestå av tunna skikt av kalksten varvat med tunna skikt av lera ovanpå varandra.

En mycket bra presentation hittar man här: The Iturraran Botanical Garden
Samma författare har lagt upp många bra bilder av träd och växter i Iturraran på Flickr: Trees & shrubs of Iturraran
Ännu fler bilder kan man hitta här.

Jag kommer att lägga upp mina egna bilder från Iturraran här efterhand den närmaste tiden.

Inlägg i den här diskussionstråden: