Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Honungsskivling
Som svar till: Svar: Honungsskivling ()

Jag har haft precis samma erfarenhet som du, Johan. Jag blev också som du förskräckt i början (för ett 15-tal år sedan) och trodde att "slutet var nära". Men som du studerade jag mycket på nätet och förstod att det finns ett antal olika arter med ett ganska så varierande "beteende". För några år sedan såg jag ett stort antal fruktkroppar, flera meter upp på stammen av en stor bergek (min trädgård/woodland är belägen i Hallands inland där bergeken är den förhärskande eken). Jag trodde att slaget var förlorat för min stora ek. Men till min stora glädje har jag upptäckt med åren att eken svarar rejält med att att valla över de inre murkna och svampinfekterade delarna. Det ser ut som att den håller på att "vinna"slaget över honungsskivlingen! Bladverket är fortsatt grönt och yppigt. Men några popplar från den förra ägaren har strukit med. Ekar är ju mer seglivade! Så jag tror inte heller att man måste resignera utan istället lära sig leva med den. Sedan finns det ju även andra svampar som rotröta etc. Dessa skördar varje eller vartannat år några offer i min trädgård. Vissa arter/sorter är känsligare än andra. Så t ex har jag upptäckt att den rena arten av Rhododendron catawbiense (vildinsamlat frö från Appalacherna) är mycket känsligare för rotröta än odlingsformerna som `Grandiflorum`(inte undra på att denna är så vanlig!). Vad gäller GBT så vet jag att man har förlorat ett antal träd pga honungsskivling tidigare. Men mycket bra att höra att man anser att det är ett överkomligt problem!

Inlägg i den här diskussionstråden: