Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Honungsskivling
Som svar till: Svar: Honungsskivling ()

I den mån det alls har funnits några skador på träden tidigare så har det inte varit några allvarliga skador. Träden har sett friska ut tidigare. På det senast angripna valnötsträdet såg det emellertid ut som om det fanns en skada sedan tidigare på stammen som hade läkt. Det var också just där som honungsskivlingen fick fäste. Jag har däremot inget minne av att det fanns några skador sedan tidigare på det först angripna valnötsträdet.

När jag grävde upp min Trochodendron noterade jag att rötterna närmast stammen växte i en cirkel runt stambasen. Troligen hade den rotsnurr redan när jag planterade den. Kanske bidrog det till att den kunde angripas av honungsskivlingen. Trots rotsnurren hade den ändå lyckats skjuta iväg rötter i flera olika riktningar ut från stammen. Rötterna var ganska ytliga och lätta att rycka upp. Dessa rötter såg helt friska ut och var inte angripna. Det var bara närmast stammen som rötterna hade angripits av honungsskivling, vilket ju var illa nog.

Jag tror att vågen av angrepp av honungsskivling kan ha inletts av att flera träd i närheten har fällts. Ett levande träd kan oftast hantera honungsskivling medan en stubbe är försvarslös. Honungsskivlingarna har då kunnat utnyttja det för att samla kraft för att sedan angripa friska träd i närheten. Jag tror att det är svårt att bli av med honungsskivling helt och hållet, men man kan åtminstone försvaga dem genom att ta ifrån dem lättillgänglig föda.

Jag grävde upp en del av den gamla syrenbusken som jag nämnde i mitt första inlägg. Rötterna på äldre levande eller nyligen döda stammar var alla angripna av honungsskivling. Rötterna på nya skott och stammar var däremot inte angripna. Jag såg inte heller några rhizomorfer av honungsskivling på sedan länge döda stammar eller rötter. De har troligen varit angripna av honungsskivling tidigare men därefter har andra svampar tagit över. Även honungsskivlingarnas rhizomorfer har troligen hunnit förmultna där. Jag tolkar det som att honungsskivlingar är mest konkurrenskraftiga på levande, döende eller nyligen död ved.

Inlägg i den här diskussionstråden: