Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Honungsskivling
Som svar till: Honungsskivling *PIC* ()

Trist!
Hur kom du fram till att det är just Armillaria mellea? Det verkar vara knepigt att skilja arterna åt. Vad jag läst mig till så ska A. mellea ha rhizomorfer som är relativt svåra att upptäcka och sköra jämfört med andra arter där de kan vara närmast gummiaktiga. Intressant att veta eftersom A. mellea anses vara den mest aggressiva arten.

Jag har honungssskivling på hela min tomt (6000m2). Spelar ingen roll om jag gräver i gräsmattan eller i delen som består av ekskog, jag hittar rhizomorfer överallt, de är kraftiga och gummiaktiga och liknar de som du har lagt upp en bild på. Blev riktigt nojjig när jag först upptäckte den, och började google efter lösningar. Nu använder jag alltid root grow vid nyplanteringar. Köpte även trichoderma som jag vattnade med där jag såg fruktkroppar. Beställde i ett svagt ögonblick en "air spade" från USA som tydligen ska vara bra för att främja rothälsa och för att kunna inspektera rötter utan att skada trädet. Har nu lugnat ner mig lite och har insett att det nog är omöjligt att bli av med den, bara atta acceptera och att försöka hålla plantorna så friska som möjligt för att förhindra angrepp. Avbeställde luftspaden och har hittills har jag inte haft några dödsfall som kan kopplas till honungsskivlingen, men jag är relativt nyinflyttad så det kan ju ändras...

Pratade med Henrik Sjöman på Göteborgs botaniska om honungsskivling och tydligen så finns den överallt i parken och där verkar den inte ställa till med något problem. Så det behöver inte vara en katatrof, men det beror ju naturligtvis på vilken art honungsskivling du har och hur väl dina träd mår i övrigt.

Inlägg i den här diskussionstråden: