Hej Martin! Trist att den dog! Försök tills det går bra!
Kan vara en liten skillnad mellan ställerna men en sak som är viktig för Eucalyptusarter är soltimmarna. I Arkösund är det mycket mer timmar än Göteborg även så på Tjörn. Viktigt är också att hitta mikroklimatzoner. Jag har dock alltid valt att aldrig odla vid väggar/murar etc. Dessutom är det det torra vädret som dödar dom. Speciellt det torra vårvädret. Kalla vindar, tjäle och stark sol är vanliga faktorer som dödar plantorna. Sedan är det farligaste perioder med kallt väder (Det klarar dom), sedan mild och en period med kallt väder igen. Då börjar dom växa och vakna till liv. Stammen spricker ofta upp och dödar plantan. Vanlig Eucalyptusdödare. SÅ var fallet när mina stora träd dog. Samtidigt dog E perrenianan i Botaniska. Av samma väderfenomen. Så en torr kall vinter är värst för dom. Bäst är en jämn kall vinter med snö. Gärna så mycket soltimmar de kan få.
Stadsklimatet var nog minimalt eftersom jag odlat dom i västra Göteborg där vindarna slår till först långt från uppvärmda gator etc. På Tjörn är det på norra ön.
Jag mäter temperaturen vid varje planta och i jorden för att tex se hur långt ner tjälen går. Så planterar du niphophila igen se till att få från den bästa proveniensen OCH platera på en bra plats med så mycket sol som möjligt. Täck plantorna de första åren och vira säckväv runt. Skyddar mot den torra vårvinden och starka solen.