Exotiska växter i Skandinavien

Någon som odlar Eucalyptusträd?

Hej!

Jag undrar om det finns någon här på forumet som odlar Eucalypusträd ute?
Själv började jag experimentera med att odla Eucalyptus utomhus redan som 13-åring (48 nu). Testade mig fram genom åren och tillslut fick jag flera arter att blomma ute på friland. Jag blev nästan besatt av Eucalyptus träd och tidigt knöt jag kontakter med botaniska trädgårdar och andra institutioner runt om i Australien.
Mitt första riktiga jobb blev i Australien 1987-1988, som Eucalyptusfrösamlare. Jobbade bla åt David Kleinig som har skrivit flera Euc-böcker.
De arter jag odlar nu ute på friland är: E aggregata, E glaucescens, E perreniana, E debeuzevillei, E parvula, E neglecta, E nitens, E kybeanensis, E mitchelliana, E gregsoniana, E vernicosa, E subcrenulata, E stellulata, E," coccifera och E gunni "Azura".
Eftersom jag Flyttade från Göteborg till Norrköping har jag börjar från scratch. Allt odlar jag ute vid vårar sommarställe nära Arkösund. 400-500 meter från havet. Har fortfarande endel ovanliga arter på sommarstället på Tjörn.
Här på östkusten har jag även fått Mammutträd att övervintra bra trots att de är fröplantor. En Chamaraeops humilis palm har jag fått att överleva på friland och utan att täcka.

Vore kul att lära känna andra nördar där ute.

Mvh

Inlägg i den här diskussionstråden: