Hej Leif!
Ja det kommer jag ihåg.
Tåkigt att dom dött. Ja det är en hel vetenskap att få dom att trivas. Ja de tål kyla bramen problemet är den torra våren. Så jag tror de flesta torkar ihjäl. För på våren när all snö är borta så steker solen rejält och inte mycket regn.
Jag odlar och samlar numera på miniorkidéer och har lärt mig mycket från att få dessa extremt svåra arter att överleva i ett Terrarium (Vivarium). Mycket får man genom att försöka "Trial och error". Men även att se hur dom växer i sina ursprungliga platser. Jag har fått omöjliga orkidéer att blomma. Jag fick blommor och knopp på flera arter Euc. Även Callistemon, Leptospermum och Acacia arter.
Sedan är proveniansen extremt viktig. När jag jobbade i Australien med att samla frön var det det första kravet från dom som köpte. Mina chefer lärde mig att leta efter de plantor som varit med om mest, växte i köldfickor, sydsluttningar etc. Vi samlade tex E niphophila på 2150 meters höjd. Uppe ovanför Charlotte Pass växer det några små vindpinade träd som är jättegamla i en liten ravin. Vi samlade E glaucescens som växte på en stenig topp nere i centrala Victoria.
Dessa var de som klarade sig bäst, som jag fick att blomma. Hade jag skyddat dom mer så hade de nog överlevt vintern som dödade dom. Jag struntade i att täcka dom i över 5 år.
Jag har kommit igång med Euc igen. Arkösund där tjejen har en liten stuga blir intressant. Det är sol hela dagen på platsen där jag odlar dom. Även på vintern. Inga extrema temperaturer har jag uppmätt så jag, efter att ha läst i mina gamla SMHI tidningar och kikat på annan data, så är det ungefär som vädret i Götebor med undantag att det numera är mycket mer soltimmar.
Testerna är igång och den senaste vintern klarade sig några små plantor. Nu växer dom och jag har planterat nya. Att tex C humilis palmen klarade sig helt på friland utan täckning talar för att det kommer funka.
Jag har nu pratat med mina gamla chefer i Australien och de ska fixa frön till mig. Ska även försöka få tag på E recurva. Det blir spännande att se vad de får tag på. Jag säger till när jag får upp plantor :)
/Pontus