Det är de mest utsatta bergssidorna och då helst på sydsida (Södra sidan är södrahalvklotets "nordsida"). Vi åkte upp till bla Mount Ginini utanför Canberra och samlade E debeuzevillei frön från mycket vidpinade, gamla träd som växte på sydsluttningen. Jag har diabilder därifrån som jag måste scanna in. Där samlade vi även in Acacia obliquinerva, Euc pauciflora och andra arter. Mina Euc därifrån klarade sig bra och blommade i trädgården i föräldrahemmet i Hinsholmen i Göteborg.
Jag samlade även E perreniana i en frostficka som ligger lite innan Charlotte Pass. Där har dom ner till -20°C var och varannan vinter. Där ifrån kom plantan som blev äöver 5 meter och blommade rikligt. På samma ställe samlade jag in Leptospermum grandiflora, Euc niphopila och mycket annat. Leptospermumplantorna blommade i ett par år. Stället var en riktig skuggig plats med lite soltimmar och med över 250 frostnätter per år!!
Jag hade tur som jobbade med David Kleinig och sedan med Kevin Johnson. Båda med egna företag men de hade en gång jobbat ihop med att samla frön och de hade jobbat för CSIRO.
De lärde mig mycket var man skulle hitta de härdigaste arterna. Eftersom David gjorde Eucalyptus böckerna så har han letat upp alla arter som finns.
Ja det finns rejäla köldhålor med mycket lite växtlighet. Tror att det inte växer så mycket där beroende på att de är för sumpig mark etc. Brukar finnas träd/buskar nära dessa köldhålor. Sedan får man inte glömma att uppe i deras höga berg snöar det ofta över 2 meter! Detta skyddar rötterna mycket bra. Därför ska man leta efter de vindpinade bergen där snön inte lägger sig så tjockt.
JAg har boken KOSCIUSKO ALPINE FLORA. Där finns mycket bilder och info som visar hur det ser ut uppe i bergen. Tex en bild som visr E niphophila som växer välldigt exponerat på Mt Ramshead. Där lägger sig aldrig snön riktigt och på sydsidan växer det små mycket gamla träd. Det är dessa som man ska få tag i frön från.
Jag rekommenderar den boken om ni hittar den...vär mycket för nörden!
Lägger upp en bild som är tagen mot Mt Kosciusko tagen från toppen av Mt Ginini. Man kan ana E debeuzevillei i underkant.