Hej Pontus,
Vi har ju tidigare haft kontakt för många år sedan. Jag har inte varit särskilt framgångsrik med Eucalyptus på friland på längre sikt. Flera plantor har överlevt i flera år och en planta har blommat. Alla har dock dött förr eller senare. Just nu har jag ingen Eucalyptus på friland efter att två snow gums dog i början av sommaren efter att ha klarat sig i ett par år på friland. Jag tror dock att de dog av torka, inte av fördröjda vinterskador, eftersom vintern var mild. Det verkar som om många Eucalyptusar är närmast löjligt känsliga för alla möjliga miljöfaktorer, inte bara kyla. Jag har en känsla av att de egentligen tål betydligt mer kyla, bara man ge optimala förhållanden i övrigt. Problemet är att jag inte vet exakt vad de är känsliga för i övrigt. Det har du kanske mer erfarenhet av.
Jag är fortfarande intresserad av städsegröna lövträd, men jag är nuförtiden mer inriktad på andra tåligare och mer lättodlade trädslag, framförallt ekar. Jag har goda erfarenheter av stenek (Quercus ilex), även om de kan ta skada under riktigt kalla vintrar. Jag är dock beredd att testa Eucalyptus igen och jag har ett antal plantor i krukor som förr eller senare ska planteras ut.
Om du använder sökfunktionen i detta forum, så lär du hitta en del diskussioner om Eucalyptus. Det var inte många Eucalyptusar som överlevde de kalla vintrarna 2010 och 2011 ens i Danmark. Däremot går det nog att hitta enstaka lite äldre Eucalyptusträd i Norge.
Jag tror inte att det kommer vara helt enkelt för dig att övervintra Eucalyptus i Arkösund, men jag antar att du har mer erfarenhet av att få dem att trivas.
/Leif