Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Min største palme
Som svar till: Svar: Min største palme ()

Jeg er i princippet ikke uenig med dig. Jeg mener man kunne prøve det som forsøg. Jeg har jo heller ikke din erfaring fra det Vestnorske klima.

Ideen kommer af flere forhold. Himalayas vinter er jo tør og solrig, så der er for mig ingen tvivl om, at både vækstpunkt og rødder ikke bryder sig om store nedbørsmængder i vinterhalvåret som I har i Vestnorge.

En begrænsning af jordens indhold af vand, og vandgennemstrømning forbedre iltforholdene og mindsker udvaskning af næringsstoffer. Min erfaring siger mig at man med plast over jorden herved forbedre palmernes trivsel, og mindsker gulning af bladene som er kritisk for overlevelsen. Når jeg har mistet vækstpunkter i min lille palmeproduktion. Og jeg har mistet i hundredevis af vækstpunkter på helt grønne palmer. Så var det karakteristisk at det altid var dem med det højeste vandindhold i potterne der mistede vækstpunkterne. Men der hvor jordvandsindholdet var beskedent der gik vækstpunktet ikke i råd.

Jeg har jo som bekendt omplantet mange tusinde palmer gennem årene, og min teori går på at palmene ofte vokser en ganske lille smule bare der er +grader og lidt lys. Det flytter vækstpunktet. Men hvis palmerne lider af iltmangel standser væksten helt og vækstpunktet sidder det samme sted i månedsvis og så bliver det kritisk. Denne risiko er uden tvivl større i Vestnorge end i Danmark fordi dagene er mørkere/kortere og vådere om vinteren. Så på udvalgte palmer mener jeg det kunne være et forsøg hver. Jeg er ret sikker på at hvis 2 palmer stod under ens forhold i Vestnorge og den ene havde plast over rodsonen så ville den være mørkere i bladene i maj måned end den som ikke havde. Gulning af blade er et større problem i Vancouver end i Danmark er min erfaring, og de har også stor nedbør i vinterhalvåret. Men meget sjældent kritisk lave temperaturer.

Nå det blev en lang skrivelse, mvh. Henrik

Inlägg i den här diskussionstråden: