Ja i det vestlige Norge og på Færøerne er det en helt anden sag. Og jeg anbefaler også folk at lave en form for regnvandsbeskyttelse de første år efter plantning. Men når jeg ser store veletablerede palmer i Tyskland med en paraply over så tænker jeg, at det er fuldstændig unødvendigt. Det er i hvert fald min erfaring. Der kan være en udstrålingsfordel i kolde nætter. Men regnvandet kan de altså godt tåle.
Jeg er også enig i at palmer opbygger hårdførhed i en varm sommer, og derfor får man så en udfordring i områder hvor sommeren er til den kølige side, men at tale om afmodning på palmer har jeg aldrig forstået.
Jeg indrømmer at jeg har læst artikler af danske forskere der mener palmer ikke kan vokse her i Danmark fordi sommeren er så kold at de ikke kan nå at afmodne inden vinteren.
Som jeg kender det foregår afmodning bl.a. på løvfældende træer der eksempelvis laver bark på årets nye skud. Et valnøddetræ eller en platan er et af de kendte eksempler på træer der ikke altid når at afmodne og så skyder de længere tilbage på skuddene året efter. Men hvori afmodning på palmer består, har ingen af de forskere jeg har skrevet til kunnet svaret på...