Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Min største palme
Som svar till: Svar: Min største palme ()

Jeg må jo gi Henrik rett i at palmer ikke stopper veksten slik som f.eks. løvtrær gjør. Min erfaring er at de fleste palmer som dør, råtner i vekstpunktet. Jeg tror at hvis ikke palmen bremser veksten sakte inn mot høsten, er den mer utsatt for råte enn ellers (iallefall inntil den når en viss størrelse). Mye regn på høsten gir mindre lys og derav kanskje "løsere" vekst? Det samme kan sen nitrogengjødsling gjøre. Hvis det blir plutselig frost, tror jeg også risikoen er større for råte. Lang vekstsesong vil også bremse veksten utfra mindre lys og sakte fallende temperatur, hvilket igjen skulle tilsi større mulighet for å klare seg igjennom vinteren.

Hvis dette stemmer, tror jeg dessverre klimaet i Århus tilsier bedre mulighet for overvintring, selv om kanskje snitt vintertemperatur i Bergen er minst like høy. Det er her jeg prøver å utligne dette gjennom å gi de "ikke så store" palmene dekke mot fuktighet i vekstpunktet. Palmer på størrelse med Henrik sin, kan nok se ut til å være mer robuste og trenger kanskje ikke dekke hos meg heller (det gjenstår å se.....)

(Min have tok heldigvis ingen skader av de store nedbørsmengdene, den er skrånende møt syd). Det har fortsatt ikke vært frost ennå i høst. En varm sømmer gir ofte varm høst (=> vilkår for sakte å bremse veksten :-))

Inlägg i den här diskussionstråden: