Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Min største palme
Som svar till: Svar: Min største palme ()

Jeg er på den måde helt enig med jer. Rigtig mange vifter er også et tegn på god etablering og stort rodnet. Og der er vist heller ikke tvivl om, at masser af nitrogengødning i det sene efterår er skadeligt. Pludselig hård vinter er mere skadeligt end en vinter som kommer langsomt. I vinteren 2009-2010 overlevede rigtig mange palmer. En vinter som blev den koldeste siden 1996.

Men året efter kom vinteren pludseligt meget hårdt i december 2010. Næsten alle mistede deres palmer til den vinter. De kemiske forandringer som palmer gennemgår i deres indre kunne ikke følge med. Det er også her jeg mener drivhuspalmer får et problem for de har aldrig skullet indstille sig på denne omlægning af kemien til frost, og når frosten så pludselig kommer hurtigt dør de.

Mht. jordbunden, så er jeg ikke i tvivl om at palmer i Vestnorge vil have fordel af plast over rodzonen i efterårsperioden oktober-november, simpelthen for at tørlægge palmen noget inden vinteren. Det kan man i hvert fald overveje at prøve.

Inlägg i den här diskussionstråden: