Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Min største palme
Som svar till: Svar: Min største palme ()

Vedrørende plast over rotsonen, så burde det være helt unødvendig etter min mening. De palmene jeg har mistet, enten det er trachycarpus, phoenix eller chamaerops har alle hatt friske hvite røtter uten råteskade. Råten har utviklet seg i vekstpunktet om våren etter min erfaring. Jeg tror det vil være mer å hente på å surre litt fleece rundt vekstpunktet når det er kaldt og vått/snø, for å begrense mengden vann som kommer ned her. Det ser jeg mange gjør på de britiske øyene. Så lenge det ikke blir for tett, er på hele vinteren så burde ikke dette gjøre mer skade enn godt, og da slipper man disse forbaskede regnshelterene.

Men for små palmer hvor vekstpunktet fremdeles er i jordflatenivå kan det gjerne tenkes at det kan ha en virkning med plast, men da mener jeg man heller burde gjort forbedringer før utplanting, alternativ valgt et mer egnet sted hvor vannet drenerer hurtigere bort. Hvis det er et plantested som er flatt og hvor det er fare for at vann blir stående ved større nedbørsmengder er mitt beste råd å plante palmene i en opphøyd jordvoll/kul slik at basen til planten kommer 5-10 cm over det øvrige plantenivået. Da vil vannet drenere bort fra stammen mye mer effektivt!

Inlägg i den här diskussionstråden: