Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Flor og Fjære - ferske bilder

Ja det er bare et tall, og det vil alltid være til dels store lokale (og årlige) variasjoner.

Som sagt, enkelte steder vil få våren tidligere enn andre mens andre steder vil høsten komme senere. Hvor mange vekstdager mitt eget område har kjenner jeg ikke til men jeg vet, basert på uttalelser fra meteorologer at våren kommer først i et belte et stykke inn fra kystens yttergrense, et område hvor jeg befinner meg i, og utifra egene observasjoner i en årrekke så stemmer dette meget godt, faktisk med opptil en uke på det jevne. Så jeg vil tro at dette tallet kan være enda høyere, spesielt tatt i betrakning to langt varmere tiår fra 90-tallet...

Og så er spørsmålet, om våren, vil enkelte planter respondere bedre med temperaturer mellom 10 og 0 grader kontra +5 grader hele dagen, men hvor middeltemperaturen er identisk? Kanskje vil noen planter tvinges i vekst av de høye dagtemperaturene og være likegyldig til de lave nattestemperaturene, og at planter blir stående på vent ved kun 5 grader hele dagen. Dermed kan det trolig bli store variasjoner til tross for identisk middeltemperatur..?

Inlägg i den här diskussionstråden: