Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Flor og Fjære - ferske bilder *LINK* *PIC*

John, vekstsesongen er kanskje kort når du sammenligner med sør-Europa men ikke med resten av Skandinavia! Jeg har mistet mange planter siden jeg begynte å eksperimentere, men så har vi samtidig hatt de værste vintrene de siste 50 årene. Så ingen av mine planter har blitt skikkelig etablert før en ny iskald vinter. Når mine egne frøsådde trachycarpus-palmer overlever langt større individ side om side så kan nok mye forklares med at palmene vi importerer kommer fra alt for gunstig klima hvor palmene ikke har tilpasset seg og blitt mer robust.

Du er ganske opptatt av at enkelte dekker palmer her i Norge men jeg har til gode å se en palme i Danmark bortsett fra de i botanisk hage som har overlevt de siste vintrene minst 4-5 meter fra en husvegg eller annen varmekilde hvor f.eks. et takutstikk skjermer planten for det meste av nedbøren. Det er ikke friland det heller og må betraktes som delvis tildekking. Så veldig imponerende blir det dermed ikke det heller...

Når det er sagt begynner hagen min å ta form igjen til tross for mange døde palmer i vinter. Jeg har ikke erstatten en eneste palme i år men cordylinene skyter godt igjen og diverse yucca ser eksemplarisk ut. Til og med min gamle eucalyptus som har fått juling de siste vintrene har overlevt enda en kald vinter. Phormium tenax kan heretter betraktes som bunnsolid da den klarte seg svært bra denne vinteren. Noen bilder fra i går...


Yucca recurvifolia?, to vintrer på friland uten dekking


Opuntia humifusa, to vintrer på friland uten dekking


T. fortunei 'Tesan', to vintrer på friland.


Crocosmia lucifer snart i blomst. Mistet noen mindre tuer men disse i opphøyde bed har klart seg suverent


P. tenax klarte vinteren svært bra!


C. australis med fire kraftige nye rotskudd


Nyplantet fatsia, sådd i fjor sommer.

Til tross for at jeg mistet mange palmer denne vinteren er jeg glad såpass mye annet har klart seg bra. Vi får se hvordan neste vinter blir om jeg prøver meg på noen nye "kjøpepalmer"...

Inlägg i den här diskussionstråden: