Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Flor og Fjære - ferske bilder

At vekstsesongen begynner og slutter til forskjellige tider fra sted til sted i Skandinavia kan jeg ikke benekte, men på en oversikt over vekstsdager (klimadata fra 1961-90) i Skandinavia lå sørlige vestlandet omtrent like høyt som Danmark og sørvestlige Sverige med over 225 vekstdager (basert på +5 grader). Det har naturlignok med hav og landmasser å gjøre. Landmasser varmes hurtigere opp om våren og da vil ofte innlandet ha en "edge" over kystområder, likeens vil vannmasser bidra til å holde temperaturen oppe i kystområdene høst og vinter. Så vekstsesongen forskyves litt enten man bor i innlandet eller ved kysten.

Og det er vel ingen hemmelighet at Flor & Fjære dekker palmene i plexiglasshus vinterstid, og såvidt jeg vet har de selv aldri hevdet de vokser helt naturlig der?! At de benytter varme i "drivhusene" er for meg helt ny informasjon jeg ikke har lest noen andre steder så her vil jeg gjerne ha sitat/link! Men de er avhengig av at hagen ser like bra ut fra sesongstart til sesongslutt så det er vel et kompromiss de har valgt å gjøre, for det koster nok noe å kjøpe inn og sette opp hver vinter, men sikkert langt billigere enn å erstatte en håndfull 4-6 meter høye palmer!

Når vi samtidig er inne på soner så er nok en sone 8 i Danmark langt bedre enn en sone 8 her på vestlandet også. Dere har betydelig mindre nedbør enn oss vinterstid og mer sol. Men samtidig har dere kanskje også mer vind? Uansett sier ikke sonene noe annet enn temperaturminimum for en 30-årsperiode. Som vi vet er det mange andre faktorer som spiller inn og da må man nesten gjøre egne erfaringer og ikke basere det på gammel eller mangelfull viten. Jeg gir ihvertfall ikke opp drømmen om frilandspalmer til tross for mange tap, for de ødeleggende vintrene vi har hatt har vært noen av de kaldeste de siste 50-100 årene. Hadde også jeg begynt tidligere med veletablerte palmer dyrket fra frø så ville kanskje også jeg hatt noen store palmer i hagen fremdeles?

Inlägg i den här diskussionstråden: