Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Et Lille stykke om afmodning

Jeg er enig med dig John. Jeg bruger ikke USDA Zoner til noget som helst. Som Anders er inde på er der naturligvis bedre forhold i en USDA zone 8 ved middelhavet end på Langeland. Om vinteren har de bl.a. længere dage, større solhøjde, mange flere solskinstimer, mindre blæst og alt i alt langt bedre udtørring i dagtimerne generelt. Desuden er isdøgn sjældne. Alt sammen giver det bedre trivsel og overlevelse. Noget som USDA ikke tager med. Jeg koncentrere mig om palmers overlevelse i de koldeste danske vintre, for det er jo dem de skal kunne klare, hvis de skal udvikle sig naturligt over mange år.
Mht. lys som Kristian er inde på, så klare hørpalmer sig udemærket i mørke en lang vinter. Det ved folk der pakker dem ind. Det sænker fotosyntesen og derfor vandforbruget og udtørringen, der kan være kritisk i frossen jord. Det sænker dog generelt væksten i den følgende sæson pga. manglen på næringsopbygning i vinteren.
Som jeg før har skrevet er hårdførhed et meget komplekst emne der derfor er svær og diskutere. Små forskelle i f.eks. jordbund kan afgøre at en palme dør mens en anden overlever trods ens min temp. Selv vækstpunktsdybden svinger fra palme til palme og har betydning for hårdførheden. Ja hvem har hørt om det før. Det er denne komplexitet som artiklen ikke forholder sig til. Og den kan derfor ikke dømme palmer helt ude på det oplyste. Jeg er dog enig i det skrevne og betvivler naturligvis ikke Poul Erik Branders solide viden og erfaring. Men en erfaren palmedyrker lader det ikke til at han er, og jeg mener derfor han drager konklusioner om palmer på for ringe et grundlag.

Vh. Henrik

Inlägg i den här diskussionstråden: